Przyłuszczyca plackowata

Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o dermatologii klinicznej i rozpoznaniu przyłuszczycy plackowatej – odpowiada dermatolog Jolanta Maciejewska

Co to jest przyłuszczyca plackowata i jak często występuje?

Bez wątpienia przyłuszczyca jest najbardziej niejasną choroba w dermatologii. Jedyną pewną rzeczą jest brak związku z łuszczycą. Niektórzy lekarze uważają przyłuszczycę plackowatą za jedną jednostkę chorobową, która jest prekursorem ziarniniaka grzybiastego.

Przyczyny powstawania przyłuszczycy plackowatej

Przyczyny nie w pełni jasne.

Jak się objawia przyłuszczyca plackowata?

Wyróżniamy:
  • przyłuszczycę plackowatą drobnoogniskową albo palczastą
  • przyłuszczycę plackowatą wielkoogniskową z jej odmianą poikilodermiczną

Co to jest przyłuszcyca plackowata drobnoogniskowa?

Częściej spotykana u mężczyzn. Jest to przewlekła dermatoza, charakteryzująca się ogniskami rumieniowo-złuszczającymi, umiejscowionymi na tułowiu i kończynach, często o kształcie podłużnym, palczastym. Ogniska są wyraźnie odgraniczone od otoczenia, nie powodują świądu, utrzymują się przez wiele lat.

Co to jest przyłuszczycę plackowatą wielkoogniskową typu zapalnego?

Są to rozległe, wielkości dłoni lub większe ogniska rumieniowo-złuszczające, nierównomiernie zabarwione i dość dobrze odgraniczone od otoczenia. Najczęstszym umiejscowieniem jest tułów i dosiebne części kończyn. Zmiany rozpoczynają się w wieku średnim, są częstsze u mężczyzn. Utrzymują się ciągu wielu lat; w ich obrębie mogą rozwinąć się chłoniaki typu T.

Co to jest przyłuszczyca plackowata wielkoogniskowa typu poikilodermicznego?

Jest to odmiana przyłuszczycy wielkoogniskowej, w której ogniska mają pstry wygląd (przebarwienia, odbarwienia, teleangiektazje, bibułkowaty zanik skóry). Zmiany utrzymują się w ciągu kilkunastu-kilkudziesięciu lat, w dużej części przypadków mogą przechodzić w ziarniniaka grzybiastego lub inne chłoniaki typu T. Najczęstszym umiejscowieniem jest tułów, zwłaszcza jego boczne powierzchnie, pośladki i biodra. Ważnym objawem zagrażającego chłoniaka jest pojawienie się świądu.

Co robić w razie wystąpienia objawów przyłuszczycy plackowatej?

W razie wystąpienia niepokojących zmian zgłosić się należy do dermatologa.

Jak lekarz dermatolog ustala diagnozę?

Rozpoznanie ustala się na podstawie obrazu klinicznego, wywiadu lekarskiego oraz wykonania biopsji ze zmiany (do oceny histopatologicznej).

Jakie są sposoby leczenia łuszczycy plackowatej?

W przypadku Przyłuszczycy plackowatej drobnoogniskowej- zmiany mogą ulegać poprawie pod wpływem naświetlań słonecznych lub PUVA, jednak zazwyczaj nawracają. W przypadku Przyłuszczycy plackowatej wielkoogniskowej – zmiany niekiedy ulegają poprawie pod wpływem promieni słonecznych. Konieczna jest okresowa kontrola dotycząca pojawienia się nacieków. W przypadku Przyłuszczycy plackowatej wielkoogniskowej typu poikilodermicznego o ile nie ma zmian naciekowych, wskazane jest stosowanie wyłącznie leczenia miejscowego maściami obojętnymi lub kortykosteroidowymi , a w zmianach rozległych i bardziej nasilonych można dołączyć naświetlania PUVA.

Czy możliwe jest całkowite wyleczenie łuszczycy plackowatej?

Przebieg Przyłuszczycy plackowatej drobnoogniskowej jest przewlekły. Chorym często nie przeszkadzają wykwity, lecz przewlekły proces. Typowe przypadki choroby pod względem obrazu klinicznego oraz histologicznego nie ewoluują do ziarniniaka grzybiastego i pacjenci mogą być spokojni. Nietypowe przypadki powinny być bardziej kontrolowane.

Przebieg Przyłuszczycy plackowatej wielkoogniskowej jest nieprzewidywalny. Schorzenie w końcu ewoluuje do ziarniniaka grzybiastego, choć ta przemiana może trwać nawet 25 lat. Dlatego pacjenci muszą być pod stałą kontrolą dermatologa