Kandydoza błony śluzowej narzadów płciowych

Jak objawia się kandydoza błony śluzowej narządów płciowych oraz czy należy się jej obawiać? Na te pytania odpowiada dr dermatologii.

1. Сo to jest kandydoza narządów płciowych?

Kandydoza błon śluzowych narządów płciowych jest zakażeniem drożdżakowym. Najczęstszym patogenem jest Candida albicans, rzadziej Candida glabrata.

2. Jak często występuje?

Kandydoza błon śluzowych narządów płciowych jest częstą chorobą leczoną zarówno przez dermatologów jak i ginekologów.

3. Jakie są objawy?

U kobiet obserwuje się najczęściej zaczerwienie i obrzęk sromu z serowatą wydzieliną na błonie śluzowej przy wejściu do pochwy. U mężczyzn zmiany dotyczą prącia (żołędzi i napletka)- dominują zmiany rumieniowe, niekiedy pojawiają się grudki i pęcherzyki.

4. Co robić w przypadku pojawienia się zmian?

5. W jaki sposób lekarz rozpoznaje kandydozę błon śluzowych narządów płciowych?

Na podstawie typowego dla tej jednostki chorobowej obrazu klinicznego dermatolog-wenerolog lub ginekolog stawiają rozpoznanie. W celu potwierdzenia należy wykonać badanie mykologiczne.

6. Jakie są metody leczenia?

Stosowane jest leczenie miejscowe (klotrimazol, ekonazol czy mikonazol) lub leczenie ogólne flukonazolem. Należy pamiętać o leczeniu partnerów seksualnych.

1. Braun-Falco : Dermatologia, tom II , Czelej 2010