Łupież pstry

Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o dermatologii klinicznej i leczeniu łupieżu u lekarza dermatolog Jolanta Maciejewska

Co to jest łupież pstry?

To schorzenie dermatologiczne wywołane grzybem drożdżopodobnym – Malassezia furfur. Owłosiona skóra głowy jest częstym miejscem bytowania tego patogenu.

Jak często występuje łupież?

Jest to bardzo częsta dermatoza.

Jakie są objawy łupieżu pstrego?

W początkowym okresie zakażenia stwierdza się brunatne plamy o drobnopłatowym złuszczaniu powierzchni. W późniejszym okresie w miejscu ognisk zakażenia powstają odbarwienia. Zmiany w przebiegu łupieżu pstrego najczęściej lokalizują się na: karku, plecach, ramionach i górnych częściach klatki piersiowej.

Co robić w przypadku pojawienia się zmian?

W jaki sposób lekarz dermatolog rozpoznaje łupież pstry?

Badanie mykologiczne potwierdza ostateczne rozpoznanie choroby. Obraz kliniczny jest typowy dla tej jednostki chorobowej, wymaga jednak potwierdzenia w badaniu mykologicznym . W diagnostyce łupieżu pstrego można również wykorzystać lampę Wooda.

Jakie są metody leczenia łupieżu?

Wyróżniamy leczenie miejscowe i ogólne. Większość przypadków poddaje się leczeniu miejscowemu, przy długotrwałym zakażeniu lub nasileniu zmian chorobowych wskazana jest terapia ogólna. W leczeniu miejscowym zastosowanie znalazły: szampony przeciwłupieżowe (zawierające siarczek selenu, ketokonazol, ekonazol). Oprócz szamponów można stosować pochodne imidazolowe. W leczeniu ogólnym skuteczny wydaje się: flukonazol, itrakonazol lub ketokonazol.

Należy pamiętać o leczeniu owłosionej skóry głowy jako miejscu bytowania Malassezii furfuf.

Jeżeli leczenie zostało rozpoczęte w fazie odbarwień, po eradykacji grzyba, na repigmentację odbarwionych ognisk trzeba poczekać nawet kilka tygodni.